زندانبان ماندلا از دوست خود می گوید
آسوشیتدپرس آسوشیتدپرس

            

                 بسیاری از رهبران و شخصیت های جهان خاطراتی ماندگار و آموزنده از نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید دارند. شاید در این میان خاطرات «کریستو براند» زندانبان سابق او شنیدنی تر از دیگران باشد.

               

آسوشیتدپرس به سراغ این زندانبان رفته است و از روزهایی می گوید که ماندلا، پس از آزادی از زندان و کسب کرسی ریاست جمهوری، به جای انتقام گرفتن از وی، با او ارتباط دوستانه داشته است.

«کریستو براند» زندانبان سابق نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی با خانواده ماندلا اظهار همدردی می کند و می گوید: وقتی خبر وفات ماندیلا به من رسید، بی نهایت غمگین و افسرده شدم. اما من فکر می کنم که او در زندگی موفق بود، چون کاری را که می خواست، انجام داد و در رسیدن به هدف خود موفق شد. من آرزویم این بود که او با آرامش از این دنیا رحلت کند و اکنون با خانواده او عمیقا ابراز همدردی می کنم.

زندانبان سابق نلسون ماندلا از او می گوید

براند در سال های آخر زندان نلسون ماندلا در جزیره روبن، همیشه همراه وی بود. او مانند میلیون ها انسان در سراسر جهان از مرگ ماندلا متاثر و غمگین شد. یک زندانی سیاسی سیاهپوست و زندانبانی سفید پوست توانستند دوستی و رفاقتی پایدار، اما غیر معمول در آن زمان را آغاز کنند و این دوستی غیر عادی تا آخر عمر ماندلا ادامه یافت. با وجود آن که دوستی و رفاقت بین سیاهپوستان و سفیدپوستان در آن زمان نادر بود.

آخرین باری که این دو با هم ملاقات کردند دو سال پیش بود. براند که الان دهه پنجاه عمر خود را می گذراند، عصر روز یکشنبه، همسر، پسر و نوه اش را برداشت و برای دیدار ماندلا به شهر کیپ رفت. این دیدار تقریبا 3 ساعت طول کشید. آنها از گذشته خود سخن گفتند. براند می گوید: ماندلا می خواست نوه ام را که قدری خجالتی بود در آغوش بگیرد. در آن لحظه حس کردم که ماندیلا حتی در آخرین لحظات عمر تلاش می کند دل کودکی را نیز به دست آورد.

براند در سال 1978 زمانی که ماندلا 60 سال داشت کار خود را در زندان جزیره روبن آغاز کرد. ماندلا 18 سال از 27 سال محکومیت خود را در جزیره روبن گذراند. براند به تدریج متوجه شد، بر خلاف آنچه که در باره ماندیلا شنیده بود، تحت تاثیر وی قرار گرفته و آنها با هم دوست شدند. دوستی این دو تا حدی پیش رفت که براند نان، غذا و حتی شامپوی مورد علاقه ماندلا را به صورت قاچاقی برای او در زندان می برد. این زندانبان یکبار، نوه دختری ماندیلا را نیز مخفیانه به نزد ماندیلا در زندان آورد تا او را ببیند و بغل کند.

طی دوستی شان ماندلا براند را به ادامه تحصیل تشویق کرد.

بر اساس این گزارش، رهبر بزرگ آفریقای جنوبی همیشه جویای حال این زندانبان و خانواده اش بود. سالها بعد وقتی که ماندیلا رئیس جمهور بود، و براند کارمند ساده ای، ماندیلا از وی تجلیل کرد. یک روز که هیات نویسندگان قانون اساسی در پارلمان آفریقای جنوبی در حال بحث و تنظیم آن بودند با هلی کوپتر به پارلمان آمد. وارد اتاقی شد که حضار در حال بحث، نوشتن و تنظیم قانون اساسی جدید کشور بودند.

ماندلا در داخل این سالن با همه دست داد، وقتی چشمش به براند افتاد که در حال توزیع اوراق بین حضار بود، بلافاصله با صدای بلند گفت: آیا می دانید این شخص کیست؟ خودش جواب داد: این شخص نگهبان صادق و زندانبان قدیمی و دوست کنونی من است. براند می گوید: در آن لحظه من خیلی احساس فخر کردم و در عین حال خجالت کشیدم. بعد از مدتی هیئت پارلمانی حاضر در سالن، برای گرفتن عکس دسته جمعی با ماندلا به بیرون ساختمان رفتند، ماندلا اصرار کرد که من هم در تصویر دسته جمعی با آنها باشم . وقتی من قبول کردم به من گفت: نه...نه...تو باید پهلوی من بایستی...ما دو تا به همدیگر وابسته هستیم.

براند در حال حاضر دوباره در زندان جزیره روبن مشغول به کار است، اما این بار نه به عنوان زندانبان، بلکه به عنوان راهنما برای توریست هایی که از این زندان قدیمی و مشهور بازدید می کنند. براند می گوید یکبار به شوخی به ماندلا گفتم: شما باید در جزیره روبن دفن شوید. وی بسیار خندید و پرسید چرا؟ می خواهید یک جاذبه توریستی باشم؟ می دانم با این پیشنهادت می خواهی پول در آوری، اما من تصمیم گرفته ام که در قونو دفن شوم. ماندلا همیشه روحیه ای شاد و سرزنده داشت.





December 8th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی